??? ??? ?? ???? ???? ???



قدرت و قدرت از ماهیچه ها می آید.

لایه مرکزی دیسک (nucleus pulposus): یک ماده نرم یا ژلاتینی است که در قسمت محیطی قرار دارد.

دیسک کمر چیست؟

با افزایش سن، دیسک بین مهره ای مایع خود را از دست می دهد و خشک می شود. در نتیجه فشرده سازی دیسک اتفاق می افتد که می تواند منجر به شکست و فشار به حلقه سخت بیرونی دیسک شود و به هسته یا حلقه داخلی فرصت بیرون آمدن می دهد. موقعیت و مقام؛ به این مجموعه پروتز دیسک کمر می گویند.

بخش مرکزی داخلی دیسک کمر همزمان با ادامه تخریب دیسک یا فشار مداوم بر روی ستون فقرات، قسمت محیطی را به داخل و خارج از آن می سایید. به این عارضه پارگی دیسک یا فتق دیسک گفته می شود.

سپس اجزای مواد دیسک به ریشه عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار می آورند. این باعث درد، ضعف، بی حسی یا تغییر در حس می شود. اکثر موارد فتق دیسک کمر در مهره های تحتانی کمر به خصوص در سطح دیسک بین مهره های L4-L5 و دیسک بین مهره های L5-S1 رخ می دهد.

انواع دیسک کمر

بسته به شدت، دیسک کمر به دو صورت زیر ظاهر می شود:

1) دیسک کمر نرم

دیسک کمر خفیف با پارگی حلقوی شروع می شود. در این مرحله، دیسک کمر سالم است و تنها دارای ترک های جزئی در لایه بیرونی سخت است. زمانی که دیسک کمر بدتر می شود، فرد وارد مرحله افتادگی دیسک می شود.

در این حالت هسته پالپوس که دیسک بین مهره ای است و از یک ماده ژل مانند تشکیل شده است از حالت طبیعی خود خارج می شود اما همچنان به لایه بیرونی چسبیده است. در این شرایط، فیزیوتراپی ستون فقرات به کنترل درد فتق خفیف دیسک کمک می کند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن، می توانند برای مدیریت درد خفیف دیسک کمر استفاده شوند.

2) دیسک کمر شدید

فتق دیسک کمر اولین مرحله از فتق شدید دیسک کمر است. در این مرحله، هسته نرم به سختی ماده نفوذ کرده است، که پوشش سختی است که قسمت بیرونی دیسک بین مهره ای را تشکیل می دهد و از مواد نرم در مرکز دیسک محافظت می کند.

با سنگین‌تر شدن ستون فقرات کمر، مرحله جداسازی دیسک آغاز می‌شود، جایی که مواد داخلی دیسک بین مهره‌ای (nucleus pulposus) از طریق پارگی دیواره بیرونی دیسک نشت می‌کند و از دیسک جدا می‌شود. جراحی برای بیماران مبتلا به درد شدید ناشی از بیماری دیسک کمر ضروری است.

چه کسانی بیشتر در معرض فتق دیسک کمر هستند؟

مردان بیشتر از زنان در معرض فتق دیسک کمر هستند. شایع ترین سن فتق دیسک کمر بین 30 تا 50 سالگی است. از آنجایی که دیسک ها معمولا با آب پر می شوند و در این سن انعطاف پذیری بیشتری دارند، احتمال برآمدگی بیشتر است.

اما با افزایش سن، آب کمتری در دیسک وجود دارد و احتمال کمی وجود دارد که آب داخل دیسک به بیرون نشت کند و به ریشه های عصبی فشار وارد کند.

علل بیماری دیسک کمر

از علل برآمدگی کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سن

وزن بدن بالا

وضعیت نامناسب هنگام نشستن، ایستادن و...

بلند کردن اجسام در موقعیت های نامناسب

افزایش ناگهانی فشار روی ستون فقرات (حتی فشار کم)

سیگار کشیدن

ورزش های غیر اصولی و سنگین مانند فوتبال، کشتی، ورزش های رزمی و غیره.

رانندگی به ویژه در مسافت های طولانی و با وسایل نقلیه سنگین یا صندلی های نامناسب

ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی

خم شدن و راست شدن بیشتر

لرزش کل بدن (مثلا هنگام کار با تراکتور و غیره)

شایع ترین علائم فتق دیسک کمر

شایع ترین علائم افتادگی کمر عبارتند از:

علائم اولیه فتق دیسک کمر

علائم دیسک کمر به صورت کمردرد ناگهانی و شدید یا درد تدریجی بسته به درجه بیرون زدگی ظاهر می شود. درد با نشستن طولانی مدت، سرفه و عطسه افزایش می یابد.

درد فقط می تواند در ساق پا باشد و کمر ما درد نمی کند. پا درد بیشتر از علائم فتق دیسک است تا کمردرد.

علائم خفیف دیسک کمر

در مورد فتق دیسک، فرد به سادگی با استراحت دادن به کمر بهبود می یابد.

علائم بیماری شدید یا پیشرفته دیسک کمر

اما در صورت برجستگی شدید علاوه بر کمردرد، درد شدید و تیز به باسن و ساق پا سرایت می کند. ممکن است در یک یا هر دو پا درد وجود داشته باشد. حتی ممکن است بیمار برای تسکین درد به پهلو بچرخد.

علائم فتق دیسک در ساق پا

علائم دیسک کمر به صورت درد و بی حسی، گزگز، بی حسی یا سوزش در پاها ظاهر می شود. بسیاری از مردم فکر می کنند که درد دیسک کمر فقط در پشت ساق پا ظاهر می شود، اما اینطور نیست و بسته به منبع عصبی درگیر، درد می تواند در قسمت داخلی یا جلوی ران نیز ظاهر شود. سنگ تا ران و زانو.

همچنین وقتی به رفلکس ها و قدرت عضلات پا نگاه می کنیم، میزان رفلکس ها و قدرت عضلانی کاهش می یابد.

علائم پارگی دیسک کمر

یکی از شایع ترین علائم پارگی دیسک کمر درد مداوم است. اسپاسم شدید عضلانی، بی اختیاری ادرار و مدفوع و درد عمیق و شدید در پشت و پاها و همچنین ضعف و بی حسی در پشت نیز می تواند از علائم پارگی دیسک کمر باشد.

تشخیص دیسک کمر

اگر پزشک بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی، فتق دیسک را تشخیص دهد، نیازی به بررسی بیشتر نیست.

علاوه بر معاینه فیزیکی و تاریخچه پزشکی کامل، تشخیص عوارض دیسک کمر شامل موارد زیر است:

رادیوگرافی (اشعه ایکس):

این تست تشخیصی از پرتوهای انرژی الکتریکی برای عکس برداری از استخوان ها، اعصاب و اندام های داخلی استفاده می کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI):

در این روش از ترکیب آهنرباهای بزرگ استفاده می شود. فرکانس رادیویی و کامپیوتر برای ایجاد یک تصویر کامل از اندام ها و ساختارهای داخل بدن.

گریان

در این روش، یک رنگ به کانال نخاعی تزریق می شود تا تصویر بسیار واضحی از ساختار در اشعه ایکس ارائه شود.

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن یا سی تی اسکن):

این روش تصویربرداری از ترکیبی از فناوری رایانه و رادیوگرافی برای تهیه تصاویر محوری یا افقی (به نام برش) از بدن استفاده می کند.

سی تی اسکن تصاویر دقیقی از تمام قسمت های بدن از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی و مفاصل ارائه می دهد. در تصاویر به دست آمده از این طریق جزئیات بیشتری نسبت به تصاویر اشعه ایکس وجود دارد.

الکترومیوگرافی یا الکترومیوگرافی (EMG):

در این آزمایش خاص، پاسخ ماهیچه ها یا فعالیت الکتریکی در پاسخ به فشار روی اعصاب اندازه گیری می شود.

راه ها و روش های درمان

به طور کلی در 6 هفته اول پس از ظهور علائم، درمان‌ها، روش‌ها و داروهای مختلف سعی در کاهش درد ناشی از فتق دیسک و ایجاد فرصت لازم برای بهبودی دیسک دارند. برآمدگی دیسک به مرور زمان از بین می رود و بدن این برآمدگی را دوباره جذب می کند. کاهش علائم در این دوره 6 هفته ای نشان دهنده مزیت ادامه درمان غیر جراحی و بسته شدن دیسک است.

درمان های غیر جراحی

تماشا کردن:

داروهای ضد التهابی تجویز شده مانند ایبوپروفن (مورتین، ادویل) یا ناپروکسن (Olio) درمان اصلی برای فتق دیسک کمر هستند. این داروها با تجویز متخصص دیسک کمر در تسکین درد و التهاب ناشی از این بیماری موثر هستند.

برنامه توانبخشی:

برنامه های توانبخشی برای اصلاح مشکلات ناشی از بیماری دیسک طراحی شده اند.

آموزش و تمرین:

اقدام اصلاحی بخشی از طرح درمان فتق دیسک است. با کمک ورزش های پیشگیرانه و ورزش های سالم می توانید درد را کاهش دهید، از مشکلات بعدی جلوگیری کنید و سلامت طولانی مدت کمر را تضمین کنید.

درمان ازن:

اوزون درمانی برای تمام مشکلات سینک فوق العاده است.

نقاشی:

کشش ستون فقرات فشار وارده بر ستون فقرات را کاهش می دهد. این درمان را می توان با استفاده از دستگاه کشش مخصوص یا به صورت دستی انجام داد.

درمان جایگزین:

درمان های مکمل و جایگزین مانند طب سوزنی، فشار درمانی و ماساژ برای کاهش درد دیسک توصیه می شود.

ادامه پست: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-جراح-ستون-فقرات-و-دیسک-در-شیراز


[ بازدید : 10293 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 4 شهريور 1402 ] [ 15:14 ] [ yavar62 ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]