مزایای زوج درمانی



قربانیان خشونت به دلیل ترس از طرد شدن توسط دیگران و همچنین به دلیل ترس از انتقامجویی فرد آزارگر، احساس انزوا میکنند که این امر احتمال ابتلا به مشکلات مرتبط با سلامت روان مثل افسردگی و اضطراب را افزایش میدهد. چون تایید همسالان در این سن بسیار مهم است، بسیاری از نوجوانان ترجیح میدهند آنچه را که در خانواده آنها میگذرد پنهان کنند تا توسط همسالان خود طرد نشوند. 3- خشونت اقتصادی: ایجاد محدودیتهای اقتصادی نظیر ندادن­خرجی، سوظن نسبت به زن در سوء­استفاده از منابع مالی خانواده و کنترل شدید و دائمی مخارج زن و پنهان کردن درآمد توسط شوهران. پس از خشونت یا سوءاستفاده کردن خشونتگر از طرف مقابل ، احساس گناه میکند، ولی نه به دلیل کاری که انجام داده است، بساکه وی بیشتر از رفتار نامتناسب خود و عواقب ناشی از آن و همچنین افتادن در دام قانون، نگران است. این نوع خشونت انواع مختلفی دارد و گاهی اوقات به عواقب جبرانناپذیری منجر میشود. نوجوانانی که در خانه آزار میبینند یا شاهد رفتارهای خشونتآمیز سایر اعضای خانواده با یکدیگر هستند، ممکن است احساس گناه و شرمندگی کرده و از عواقب صحبت در مورد این موضوع بترسند.

کسانی که نسبت به سایر اعضای خانواده رفتار خشونتآمیز دارند، غالبا از عزت نفس پایین یا بیماریهای روانی مثل اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی رنج میبرند؛ علاوه بر این سوء مصرف مواد، مصرف نوشیدنیهای الکلی و داشتن دیدگاههای سنتی احتمال خشونت را افزایش میدهد. علاوه بر این، دولتها باید آموزش عمومی در زمینه مهارتهای فرزندپروری را بر عهده بگیرند. علاوه بر این، در اغلب موارد زوج درمانی به صورت کوتاه مدت به طول میانجامد. یکی از شایع ترین شکایت هایی که در جلسات زوج درمانی مطرح می شود همین مورد است.. قربانی خشونت میتواند زن، مرد، کودک، نوجوان یا سالمند باشد، اما معمولا زنان و کودکان مورد آزار قرار میگیرند. در حالیکه زنان و کودکان بیشترین بخش قربانیان “خشونت خانگی” را تشکیل میدهند، ولی آمار خشونت علیه مردان نیز در سالهای اخیر افزایش یافته است. استفاده از مراکز مشاوره و ترویج فرهنگ مشاوره در بین زوجین نیز اهمیت ویژه ای دارد.

پژوهشگران ایرانی نوع دیگری از خشونت را نیز مورد توجه قرار دادهاند: «خشونتهای ممانعت از رشد اجتماعی، فکری و آموزشی» که عبارت است از ایجاد محدودیت در ارتباط فامیلی، دوستانه و اجتماعی، ممانعت از تحصیل، کاریابی و اشتغال در این نوع از خشونت نیز همچون برخی دیگر از انواع خشونت، زنان بندرعباس و زاهدان به ترتیب بیشترین قربانی هستند و زنان سمنان ، گرگان و یاسوج کمترین . این به معنی این است که هر فرد طول میکشد در برابر مسئولیت برای آگاهی از این مشکل به عنوان آن را ناشی از آگاهی از سهم خود را به مشکل و ساخت برخی از تغییرات اساسی در فکر و احساس است. با تاسف اخیراً برخی گونه های خشونت خانگی مثل تنبیه بدنی، فریاد زدن، تحقیر کردن و… چند همسری: مانند ازدواج کودکان، ازدواج با بیش از یک شخص (چند شخص) در ترکیه غیر قانونی و قابل مجازات می باشد. زوج درمانی قادر است برای زوجین این فرصت را مهیا کند تا به بررسی نقشهایی که در رابطه بر عهده دارند، بپردازند. خشونت در خانواده از زمانی که انسان بر روی این کرۀ خاکی زندگی را آغاز کرده نسبت به کودکان، زنان، سالخوردگان وجود داشته، ولی شدت و ضعف آن در جوامع مختلف و در طبقات گوناگون جامعه متفاوت بوده است(اعزازی،1385: 196). از متداولترین خشونتها، خشونت علیه زنان بوده است.

نتایج حاصل از بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه خشونت علیه زنان، نشان می دهد خشونت¬های صورتگرفته میتواند ناشی از خصوصیات و ویژگیهای مردان، خود زنان و حتی ناشی از ویژگی و شرایط نهادهای جامعه باشد. یکی از آثار مخرب فقر و عدم دسترسی به نیازهای اولیه، ایجاد حس پرخاشگری در افراد و تنش در محیط خانواده است که این امر میتواند رابطه والدین یا سایر سرپرستان را با کودک تحت تاثیر قرار دهد. شامل محرومیت یک فرد از دسترسی به خدمات درمانی، تحصیلی و کار، محرومیت از حقوق مدنی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی او می شود. با دقت به حرفهایش گوش داده و به او اطمینان بدهید که گفتگوی شما مانند یک راز باقی میماند. نوجوانان هم مانند کودکان ممکن است در محیط خانه مورد آزار و اذیت قرار بگیرند؛ اما نسبت به خشونت واکنش متفاوتی از خود نشان میدهند. نتایج نشان داده است که استفاده از زوج درمانی هیجان مدار برای حل مشکلات روابط عاطفی به ویژه وقتی یکی از طرفین از افسردگی، اضطراب، تروما و یا چالش های بیرونی مانند مشکلات کاری و اقتصادی رنج میبرد بسیار موثر بوده است. سیاهی و کبودی دور چشم، شکستگی استخوان، تغییر الگوی خواب، کابوسهای شبانه، گوشهگیری، افسردگی، اضطراب، از دست دادن علاقه نسبت به فعالیتهای روزمره، کاهش اشتها و تغییرات ناخواسته وزن همگی از علائمی هستند که نشان میدهند ممکن است فرد مورد خشونت اطرافیان قرار گرفته باشد.

درمان افسردگی و اضطراب، مستقل از رفع خشونت، به فرد کمک میکند و عزت نفس بهتری برای او فراهم میآورد و او را از این افکار که خود را مقصر و قربانی دانسته و احساس گناه میکند نجات میدهد. خشونت مبتنی بر جنسیت خشونتی است که بر علیه یک شخص به خاطر جنسیت او صورت میگیرد. با این وجود که خشونت علیه زنان خیلی بالاتر از خشونت علیه مردان میباشد، از نظر روانشناسان این آسیب، خشونت مبتنی بر جنسیت محسوب میشود و علت آن را عدم برابری اجتماعی زنان و مردان میدانند. خشونت جسمی مثل ضرب وشتم، مشت زدن، نقص عضو یا کشتن (با سلاح یا بدون سلاح) اغلب با اشکال غیر خشونت آمیزی از خشونت مبتنی بر جنسیت همانند خشونت عاطفی و روانی همراه می باشد. خشونت عاطفی و روانی آزار زبانی غیر جنسی است که برای قربانی آن تحقیر آمیز و توهین آمیز است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تصریح باور غلط چهارم، گفت: در این باور اشتباه، خشونت کنندگان افراد روانی تلقی میشوند که بیمار هستند و راهکاری برای حل مشکلشان وجود ندارد درصورتی که اولاً خشونت در بیماران روانپزشکی هم قابل کنترل و درمان است.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد روانشناس در تهران لطفا از صفحه ما بخواهید.


[ بازدید : 32767 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 26 مرداد 1402 ] [ 15:58 ] [ yavar62 ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]